en tr
جمعه,28 اردیبهشت 1403 12:52
کد خبر : 395 بازدید : 129 تاریخ : 08:54 1402/07/20
هر کس به علوم فعلی که بر اساس طبقه بندی بیکینی است، اکتفا کند با فقر دانش مواجه خواهد شد

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی:

هر کس به علوم فعلی که بر اساس طبقه بندی بیکینی است، اکتفا کند با فقر دانش مواجه خواهد شد
حجت الاسلام کشوری گفت: دو اشکال اساسی به علم کنون وارد است که یکی از آن‌ها روش تحقیق دانش و فرضیه محور و حدس محور بودن این دانش است و دیگری در حوزه این که اگر کسی دانش فعلی را با این طبقه‌بندی مطالعه کند با فقر دانشی مواجه خواهد شد و اسلام در هیچ دانشی فقر ندارد

به گزارش واحد رسانه اداره کل تبلیغات اسلامی آذربایجان‌غربی حجت الاسلام علی کشوری شامگاه چهارشنبه در نشستی با اساتید دانشگاه ارومیه که در سالن آرتمیای ارومیه برگزار شد، اظهار داشت: بسیاری از اندیشمندان معتقدند دانش موجود دارای استحکامات محکمی نیست در ایران  تحقیق در خصوص فلسفه علم زیاد جایگاه ندارد و اساتید و دانشجویان ما در مورد فلسفه علم کنکاش نمی کند.

وی در ادامه با طرح اشکالات طبقه‌بندی علوم کنونی، افزود: اگر جمهوری اسلامی می خواهد به تمدن سازی دست یابد با دانش پوزیتیویستی به جایی نمی رسد، ما با مبنای خودمان معتقدیم دانش فعلی دانش قلیل است و برای آن چهار دلیل داریم و آن عبارت از تنظیم صحیح روابط انسانی، شناخت خاصیت اشیا، شناخت اسباب غریب عالم و شناخت خداوند است و بشر برای زندگی بیشتر از هر مسئله به این چهار مسئله نیاز دارد.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی گفت: بشر مهم‌ترین دانشی که نیاز دارد تنظیم رابطه صحیح انسانی است و این حوزه هم ۱۳ مؤلفه دارد و بشر در هر کجای دنیا و در هر عصری بخواهد زندگی کند به این ۱۳ رابطه نیاز دارد و در این روابط یا فرض بر استکاک است که انرژی برای رفع آن صرف می شود و یا انسان‌ها یاد می گیرند به سمت حذف استکاک ها و حل مشکل پیش می رود.

وی با تاکید بر لزوم معرفت بر علم روابط انسانی گفت: با این‌که در پیشرفته‌ترین عصرها زندگی می کنیم اما استکاک های بشری بیشتر از هر عصر دیگر است که نمونه آن قتل، آبروریزی، از بین رفتن خانواده و حقوق زن، تربیت غلط فرزند، ربوی بودن بانک‌ها و بورس و .... در همه عالم می باشد.

حجت الاسلام کشوری تاکید کرد: همه این استکاک‌ها نشان‌گر دانش قلیل بودن دانش بیکینی می باشد در حالی که قرآن علوم انبیا را علم کامل معرفی می‌کند و در آن امور حرام و حلال مربوط به تنظیم روابط انسانی است و علمی که نتواند استکاک بین انسان ‌ها را از بین ببرد نمی تواند علوم کامل باشد.

وی ادامه داد: برای شناخت خاصیت اشیاء لازم است نظرات انبیا را بازخوانی کنیم و انبیا معتقدند یک شی با وحدت خود دارای خاصیت است هر چند به درون آن علم نداشته باشی و این درست در مقابل نظریه ای است که امروز مطرح می شود.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی تصریح کرد: ورود دانش کنونی به کشور نه با استدلال بلکه با چکمه های رضا خان بود که برای تدریس حکما مجازات سنگین وضع کرد و علومی که در دست آن‌ها بود از بین رفت.

وی گفت: باید خاصیت اشیا را از محضر انبیا یاد بگیریم و به دیگران هم یاد بدهیم و علوم انبیا بر اساس فرضیه نیست بلکه آن علوم را از خالق اشیاء یاد گرفته اند و البته انبیای الهی مشکلی با تجربه کردند مشکلی نداشتند و برای آن در قرآن نمونه هایی مثل تجربه حضرت ابراهیم و خضر و .... در مورد تجربه مرگ وجود دارد .
 

حجت الاسلام کشوری افزود:  اگر انسان اعداد اشیا را بشناسد می‌تواند حرکت اشیا را متوقف کند و قرآن هم بر این مسئله صحه می گذارد و نمونه آن را عاصف بن برخیا در قرآن مثال می زند.

وی اضافه کرد: گفتگو با عالم اموات از دیگر شناخت اسباب غریب عالم است و در جامعه شیعه زیارت قبور و ائمه است و البته روی آن کمتر توجه شده است و زیارت شروعی برای گفتگو با اموات است و ارتباط با عالم اموات موجب توسعه روحی انسان می شود.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی افزود: در علوم بشر بسیار ضعیف است و شاگردان ائمه ائمه انبيا در این عرصه بسیار قوی هستند.


وی چهارمین مسئله را شناخت تفصیلی خداوند عنوان کرد و گفت: پیامبر اکرم روایتی دارند و می فرمایند حداقل ۹۹ اسم خداوند را بشناسید و مجموع خدمات پس از خلق را خداوند برای آن‌ها خلق کرده و آن را مشروط به شناخت اسامی خود کرده است؛ مثلا انسانی که مورد ظلم قرار می گیرد می تواند به سراغ اسم ذو انتقام برود و خداوند خود را اشراف به کلیه عالم معرفی می کند و در دانشگاه‌های ما
 تمسک به این اسامی الهی نداریم.


حجت‌الاسلام کشوری ادامه داد:: منظور پیامبر این است که ۹۹  خدمت است که انسان می تواند در زندگی خود از آن استفاده کند، بنابر این به این چهار دلیل دانش بیکینی انسان را ضعیف کرده است و در موارد چهارگانه یا جاهل مطلق هستیم و یا کم اطلاع هستیم و حال آن‌که این چهار مسئله از زندگی هیچ کس قابل حذف نیست.


وی ادامه داد: در نقشه کشی ساختمان، طب و سلامت و... انبیا راهکار بیان کرده‌اند  و خیلی از مواقع فقط دانش مطرح نیست بلکه منافع هم در کنار آن مطرح است که دانش کنونی بدان گرفتار است


دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی گفت: لذا جمع بندی این است که دو اشکال اساسی به علم کنون وارد است که یکی از آن‌ها روش تحقیق دانش و فرضیه محور و حدس محور بودن این دانش است و دیگری در حوزه این که اگر کسی دانش فعلی را با این طبقه‌بندی مطالعه کند با فقر دانشی مواجه خواهد شد و اسلام در هیچ دانشی فقر ندارد

پربازدید ها
تصاویر/ مراسم استقبال از خادمین و حاملین پرچم متبرک حرم مطهر رضوی در ارومیه

تصاویر/ مراسم استقبال از خادمین و حاملین پرچم متبرک حرم مطهر رضوی در ارومیه

سومین رویداد امامان محلات آذربایجان غربی برگزار می شود

سومین رویداد امامان محلات آذربایجان غربی برگزار می شود

تصاویر/  جشن ولادت حضرت معصومه(س) و روز دختر با اجتماع بزرگ دختران حاج قاسم در سلماس

تصاویر/ جشن ولادت حضرت معصومه(س) و روز دختر با اجتماع بزرگ دختران حاج قاسم در سلماس

وقوع انقلاب تحقق امتداد سنت الهی است/شناسایی شبهات و پاسخ به آن ها از مهم ترین رسالت جریان انقلاب است

وقوع انقلاب تحقق امتداد سنت الهی است/شناسایی شبهات و پاسخ به آن ها از مهم ترین رسالت جریان انقلاب است

آغاز جشن های زیر سایه خورشید در آذربایجان‌غربی

آغاز جشن های زیر سایه خورشید در آذربایجان‌غربی

تصاویر/ برگزاری مسابقه ترگل ویژه عفاف و حجاب در سلماس

تصاویر/ برگزاری مسابقه ترگل ویژه عفاف و حجاب در سلماس

تصاویر/ برگزاری دوره جهاد تبیین در ارومیه

تصاویر/ برگزاری دوره جهاد تبیین در ارومیه

نشست تقریبی علمای شیعه  و اهل سنت چالدران + تصاویر

نشست تقریبی علمای شیعه و اهل سنت چالدران + تصاویر

تصاویر/ برگزاری سلسله مباحث زیست عفیفانه حجاب وعفاف درمدارس دخترانه شهرستان ماکو

تصاویر/ برگزاری سلسله مباحث زیست عفیفانه حجاب وعفاف درمدارس دخترانه شهرستان ماکو

سبک زندگی یک مقوله راهبردی است که اهداف و نیازهای جامعه را تنظیم می‌کند

سبک زندگی یک مقوله راهبردی است که اهداف و نیازهای جامعه را تنظیم می‌کند

آمار سایت
کاربران آنلاین : 22
بازدید امروز : 314
بازدید دیروز : 880
بازدید ماه جاری : 27019
بازدید سالانه : 209101
کل بازدید ها : 249444
تمامی حقوق محفوظ است. نسخه سامانه : 3.1
تمامی حقوق محفوظ است. نسخه سامانه : 3.1 آخرین بروز رسانی: 1403/02/26