en tr
جمعه,28 اردیبهشت 1403 12:51
کد خبر : 430 بازدید : 100 تاریخ : 11:56 1402/10/12
مهریه دختر اولین شخص جهان اسلام بسیار فقیرانه بود

رئیس اداره تبلیغات اسلامی چالدران:

مهریه دختر اولین شخص جهان اسلام بسیار فقیرانه بود
رئیس اداره تبلیغات اسلامی چالدران ایثار، از خود گذشتگی و قناعت را از دیگر درس های زندگی حضرت زهرا (س) عنوان کرد و گفت: مهریه حضرت فاطمه (س) دختر شخص اول جهان اسلامی، بسیار ساده و فقیرانه بود چرا که نمی خواست بدعت گذار رسومی باشد که دیگران از عمل بدان عاجز باشند، و هم چنین زندگی فقیرانه حضرت در منزل امام علی علیه السلام نیز گویای این ایثار می باشد

حجت الاسلام حسین حق ورودی زاده در گفتگو با واحد رسانه اداره کل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی، با اشاره به شخصیت حضرت زهرا (س) اظهار داشت: حضرت زهرا (س) در همه ابعاد زندگی برای همه بشیریت الگو می باشد و زندگی حضرت منطبق با نبوت است و بعد از بعثت نبی مکرم اسلام به دنیا آمدند و اندکی بعد از وفات ایشان به شهادت رسیدند اما در این مدت کم زندگی شان نشان دادند که برای رسیدن به درجه متعالی انسانی، ده ها سال عمر لازم نیست انسان می تواند  در عمر کوتاه، به مقامات معنوی و علمی و معرفتی و به مرتبه‌ای برسد که برابر مرتبه انبیا و اولیاست.

مقام حضرت زهرا (س) بالاتر از ائمه است

وی ادامه داد: بر اساس روایات مقام حضرت زهرا (س) از همه انبیای الهی غیر از نبی مکرم اسلام و همه ائمه بالاتر است و ما این مسئله را در حدیث کساء مشاهده می کنیم وقتی خدای متعال می خواهد نبی اکرم، امام علی و حسنین علیهم السلام را معرفی کند با حضرت زهرا (س) معرفی می کند و همچنین در صلوات خاصه حضرت فاطمه (س) نیز ما اول به خود حضرت سلام می دهیم و بعد به نبی اکرم و امام علی و فرزندان حضرت. و این نشانگر مقام معنوی حضرت در نزد خدای متعال است.

مادری و همسری مهم ترین شاخصه حضرت زهراست

رئیس اداره تبلیغات اسلامی چالدران خاطرنشان کرد: مهم ترین شاخصه حضرت زهرا (س) مادری و همسری ایشان است که باید برای زنان ما الگو باشد، حضرت در دامن خود چهار نوری را تربیت کردند که دوتن از آن بزرگواران امام معصوم بودند و حضرت زینب کبری (س) به عنوان دختری که در دامن حضرت زهرا (س) تربیت شده است توانست قیام عاشورا را در برابر تمام استکبار آن عصر حفظ کند و علم و بیرق ابی عبدالله را به اهتزاز در بیاورد و مجلس جشن یزید را به مجلس عزای سیدالشهدا تبدیل کند و حکومت 50 ساله بنی امیه را از بیخ بنیان نابود کند. و البته همه ائمه از فاطمه (س) به بزرگی و الگوی خود یاد می کردند.

وی افزود: حضرت زهرا (س) همسری مهربان و یاوری الی الله برای امام علی علیه السلام بودند و وقتی نبی مکرم اسلام بعد از ازدواج امیرالمؤمین با دختر پیامبر، از امام سوال می کند که حضرت زهرا (س) را چگونه یافتی، حضرت جواب دادند: نِعْمَ الْعَوْنُ عَلَی طَاعَةِ اللَّه بهترین یاور برای بندگی خداوند است، و بعد از حدود 9 سال زندگی با مولای متقیان، حضرت می فرمود؛ من هرگاه به چهره زهرا(س) نگاه می‌‏کردم، هرگونه غم و اندوه از من برطرف می‌‏شد. و من هیچ وقت از دستس حضرت زهرا (س) ناراخت نشدم و ایشان هرگز سخن من را زمین نینداخت.

حضرت زهرا (س) مجاهد فی سبیل الله بود

حجت الاسلام حق ورودی زاده عنوان داشت:  حضرت زهرا (س) نمونه بارز مجاهد فی سبیل الله بودند و در روایتی از امام علی (ع) وارد شده است  که جاهِدوا فی سبیلِ اللّه ِ بأیْدیکُم، فإنْ لَم تَقْدِروا فجاهِدوا بألسِنَتِکُم ، فإنْ لَم تَقْدِروا فجاهِدوا بقُلوبِکُم، امام علی علیه السلام :در راه خدا با دستهای خود بجنگید، اگر نتوانستید با زبانهای خود بجنگید و اگر باز هم نتوانستید با دلهای خود بجنگید.

وی اضافه کرد: حضرت زهرا (س) به هر سه بخش این حدیث عمل کردند، در ماجرای کوچه، پشت در و ممانعت از بردن اجباری امام علی علیه السلام به مسجد با دست و جان خود به یاری امام خود شتافت. در خطبه فدکیه که در مسجد مدینه بیان کردند و همچنین رفتن به درب خانه انصار جهت درخواست از آن ها برای حمایت از امام علی علیه السلام با زبان خود به جهاد پرداخت و زمانی که زنان مدینه بعد از مدتها به حضور حضرت آمدند، حضرت روی خود را از آن برگرداند و با دل خود به جهاد در راه خدا پرداخت.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی چالدران عبادت و بندگی را از دیگر شاخصه های حضرت زهرا (س) عنوان کرد و گفت: در روایات وارد شده است که به قدری دختر پیغمبر عبادت کرد و در محراب عبادت ایستاد که «تورمت قدماها». پاهای آن بزرگوار از ایستادن در محراب عبادت، ورم کرد! و همچنین وارد شده است که وقتی حضرت به عبادت به خدا می ایستاد همه وجودش از خشیت الهی به لرزه در می آمد. حضرت در عبادت خود به همه دعا می کرد، حتی آن هایی که ایشان را مورد آزار و اذیت قرار داده بود.

فرشتگان خدا به محضر حضرت زهرا (س) شرفیاب می شدند

وی ادامه داد: زنی در آن سن کم به جایی می رسد که جبرئیل امین که بجز به انبیای الهی وارد نشده به محضر حضرت زهرا (س) وارد شده و با او سخن می گوید و حقایق را به او ارایه میدهند. محدّثه است؛ یعنی کسی است که فرشتگان با او حدیث میکنند و حرف میزنند. این مقام معنوی و میدان وسیع و قلّه‌ی رفیع، در مقابل همه‌ی زنهای آفرینش و عالم است. فاطمه‌ی زهرا (علیه السلام) در قلّه‌ی این بلندای عظیم ایستاده و به همه‌ی زنان عالم خطاب میکند و آنها را به پیمودن این راه دعوت مینماید.

حجت الاسلام حق وردی زاده خاطرنشان کرد: بر اساس روایات حضرت زهرا (س) مقام نبوت و پیامبری نداشت وگرنه در همه معارف فرقی با امام ونبی نداشتند.

خطبه فدکیه هنرنمایی ادبی حضرت زهرا (س) بود

وی افزود: در خطبه فدکیه که از حضرت زهرا (س) به یادگار مانده است، اوج هنرنمایی ادبی موج می زند و کسی غیر از امام علی (ع) نتوانسته تاکنون چنین خطبه ای بلیغ و غراء بخواند و یکپارچه حکمت و معرفت از زبان درربار آن بزرگوار در فضا منتشر شده است که در آن فضای خفقان حضرت با شجاعت تمام به سخنرانی پرداختند و این نشان می دهد زن می تواند در مسائل اجتماعی نیز با رعایت همه لوزام شرعی ورود کند و  آن خطبه‌ای که فاطمه زهرا سلام الله علیها در مسجد مدینه، بعد از رحلت پیغمبر ایراد کرده‌است، خطبه‌ای است که به گفته علاّمه مجلسی، «بزرگان فصحا و بلغا و دانشمندان باید بنشینند کلمات و عبارات آن را معنا کنند!»

مهریه دختر اولین شخص جهان اسلام بسیار فقیرانه بود

رئیس اداره تبلیغات اسلامی چالدران ایثار، از خود گذشتگی و قناعت را از دیگر درس های زندگی حضرت زهرا (س) عنوان کرد و گفت: مهریه حضرت فاطمه (س) دختر شخص اول جهان اسلامی، بسیار ساده و فقیرانه بود چرا که نمی خواست بدعت گذار رسومی باشد که دیگران از عمل بدان عاجز باشند، و هم چنین زندگی فقیرانه حضرت در منزل امام علی علیه السلام نیز گویای این ایثار می باشد البته امام علی (ع) اهل کار و تلاش بود اما آن چه را که به دست می آوردند خرج فقرا و نیازمندان می کردند و خود در بدترین شرائط اقتصادی زندگی می کردند.

دسته بندی ها
استانی چالدران
پربازدید ها
تصاویر/ مراسم استقبال از خادمین و حاملین پرچم متبرک حرم مطهر رضوی در ارومیه

تصاویر/ مراسم استقبال از خادمین و حاملین پرچم متبرک حرم مطهر رضوی در ارومیه

سومین رویداد امامان محلات آذربایجان غربی برگزار می شود

سومین رویداد امامان محلات آذربایجان غربی برگزار می شود

تصاویر/  جشن ولادت حضرت معصومه(س) و روز دختر با اجتماع بزرگ دختران حاج قاسم در سلماس

تصاویر/ جشن ولادت حضرت معصومه(س) و روز دختر با اجتماع بزرگ دختران حاج قاسم در سلماس

وقوع انقلاب تحقق امتداد سنت الهی است/شناسایی شبهات و پاسخ به آن ها از مهم ترین رسالت جریان انقلاب است

وقوع انقلاب تحقق امتداد سنت الهی است/شناسایی شبهات و پاسخ به آن ها از مهم ترین رسالت جریان انقلاب است

آغاز جشن های زیر سایه خورشید در آذربایجان‌غربی

آغاز جشن های زیر سایه خورشید در آذربایجان‌غربی

تصاویر/ برگزاری مسابقه ترگل ویژه عفاف و حجاب در سلماس

تصاویر/ برگزاری مسابقه ترگل ویژه عفاف و حجاب در سلماس

تصاویر/ برگزاری دوره جهاد تبیین در ارومیه

تصاویر/ برگزاری دوره جهاد تبیین در ارومیه

نشست تقریبی علمای شیعه  و اهل سنت چالدران + تصاویر

نشست تقریبی علمای شیعه و اهل سنت چالدران + تصاویر

تصاویر/ برگزاری سلسله مباحث زیست عفیفانه حجاب وعفاف درمدارس دخترانه شهرستان ماکو

تصاویر/ برگزاری سلسله مباحث زیست عفیفانه حجاب وعفاف درمدارس دخترانه شهرستان ماکو

سبک زندگی یک مقوله راهبردی است که اهداف و نیازهای جامعه را تنظیم می‌کند

سبک زندگی یک مقوله راهبردی است که اهداف و نیازهای جامعه را تنظیم می‌کند

آمار سایت
کاربران آنلاین : 21
بازدید امروز : 313
بازدید دیروز : 880
بازدید ماه جاری : 27018
بازدید سالانه : 209100
کل بازدید ها : 249443
تمامی حقوق محفوظ است. نسخه سامانه : 3.1
تمامی حقوق محفوظ است. نسخه سامانه : 3.1 آخرین بروز رسانی: 1403/02/26