با حدوث انقلاب و پایهگذاری حکومت دینی، جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت و آنگاه ضرورت ایجاد نهادها و ارگانهای که بتوانند هر یک بهنوعی مروج آرمانهای فرهنگی و دینی و باورهای فکری رهروان امام و پیروان اسلام در جامعه اسلامی باشند بهصورت بیوقفه مدنظر مقامات ارشد کشور قرار گرفت.
در این راستا دیری نپایید که با فرمان امام راحل نهادهای انقلابی یکی در پی دیگری شکل گرفتند و به انجام خدمات محوله مشغول گشتند.
سازمان تبلیغات اسلامی از جمله نهادهایی است که باهدف اعتلای فرهنگ نغز و پربار اسلام راستین و تبلور حیات معنوی و تعیین و ترویج شاخصهای اعتقادی، بنیاد نهاده شد.
در طی سالهایی که از فعالیت این سازمان سپری شده است به اقتضا، نیازمندیهای مطرح در سطح جامعه و بهتناسب سیاستهای کلی نظام اسلامی فعالیتهای این سازمان دستخوش تغییروتحول بوده است.
درگذشته این سازمان توسط بزرگانی چون: آیتالله احمد جنتی، حجتالاسلام محمود محمدی عراقی، و قبل از آن توسط شورایی متشکل از: شهید حقانی، شهید شیرازی، آیتالله جنتی، آیتالله مهدوی کنی، آیتالله امامی کاشانی، اداره شده است.
پیرو تحولاتی که لازمه وجودی یک نهاد پویاست، و با عنایت خاص مقام معظم رهبری، از سال ۱۳۸۰ هجری شمسی محورهای اساسی آموزش، تحقیق و پژوهش، نشر و گسترش فرهنگ و معارف اسلامی و انس با قرآن، با بهرهگیری از ابزارهای جدید و فن آوری روز در سرلوحه فعالیت این سازمان قرار گرفت. در همین راستا و با فرمان مقام معظم رهبری، طی حکمی در تاریخ سوم مهرماه سال ۱۳۸۰ حجتالاسلاموالمسلمین دکتر سید مهدی خاموشی به ریاست این سازمان منصوب گردید.
نظر به اهمیت و حجم برنامههای مدون و مصوب؛ و جهت اجرا دقیق و سریع اصلاحات موردنیاز تغییر و تحولات متعدد در ساختار سازمان آغاز شده و نیز، اقدام به تأسیس مؤسسات تخصصی صورتگرفته است.
عمده وظایف سازمان تبلیغات اسلامی عبارتاند از:
۱- سیاستگذاری، برنامهریزی، هدایت، سازماندهی، پشتیبانی و نظارت بر تبلیغات دینی – مردمی.
۲- زمینهسازی برای یافتن نیروهای مؤمن و پیدایش تشکلهای انجمنهای اسلامی و جمعیتهای مشابه و نظارت بر فعالیت آنها.
۳- تلاش در جهت احیا و اشاعه معارف، فرهنگ و تاریخ تشیع از همه راههای ممکن، با تأکید بر وحدت تمام مذاهب اسلامی و حراست از آن، با همکاری مراجع و نهادهای ذیربط.
۴- تحقیق و بررسی در خصوص تبلیغات سو و تهاجم فرهنگی دشمنان و شناسائی و تحلیل ترفندهای تبلیغی علیه انقلاب اسلامی با هماهنگی سایر دستگاههای ذیربط و ارائه سیاستهای لازم در جهت خنثیسازی آنها و تنویر افکارعمومی.
۵- انجام مطالعات راهبردی و بررسیهای کاربردی در زمینه نیازهای فرهنگی اقشار مختلف جامعه بهویژه جوانان و طراحی برنامهها و شیوههای تبلیغی نوین و اصلاح و احیای روشهای سنتی در تبلیغات اسلامی.
۶- تدوین و انتشار کتب و نشریات مناسب و ضروری بهمنظور معرفی فرهنگ و تمدن اسلامی، و تبیین مواضع انقلاب اسلامی و انجام پژوهشهای لازم بهویژه در زمینه نظام تربیتی و مبانی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی حکومت اسلامی و حمایت از پژوهشگران متعهد.
۷- تلاش جهت هدایت افکارعمومی با استفاده از رسانههای همگانی و فعالیت مستقیم رسانهای در صورت لزوم.
۸- شناسایی و معرفی آثار نمونه فرهنگی و هنری، افراد و شبکههای تبلیغی – مردمی جامعه اسلامی و تهیه و عرضه فرآوردهها و آثار نمونه فرهنگی – هنری، در جهت ارائه الگوهای مناسب هنرمندان متعهد و انقلابی و حمایت از آنان.
۹- برنامهریزی، زمینهسازی و انجام اقدامات لازم برای هرچه فعالتر شدن افراد تأثیرگذار مانند: روحانیون، دانشگاهیان، معلمان و هنرمندان در جهت رشد فرهنگ اسلامی و مقابله با آثار نامطلوب فرهنگهای بیگانه.
۱۰- برنامهریزی، نظارت و هماهنگی در برگزاری هرچه بهتر مراسم و شعائر انقلابی و دینی در کشور با مشارکت کلیه نهادهای مردمی و دولتی.
۱۱- همکاری با وزارتخانهها و دستگاههای دولتی و وابسته به دولت و نهادهای انقلابی بهمنظور تعمیق و گسترش فرهنگ و معارف اسلامی در محیط سازمانهای دولتی و نهادهای انقلابی.
۱۲- تأسیس و اداره مؤسسات آموزشی و مراکز دانشگاهی در جهت تربیت مبلغان کارآمد و هنرمندان متعهد و مربیان دینی.
۱۳- تأسیس مراکز اطلاعرسانی تخصصی، تبلیغی و دینی.
۱۴- سازماندهی و اعزام مبلغ در سراسر کشور بهویژه مناطق محروم با همکاری روحانیت و مردم.
۱۵- هدایت و حمایت انجمنهای اسلامی و تشکلهای اسلامی – مردمی و نظارت بر آنها.
۱۶- برنامهریزی فرهنگی و تبلیغی جهت علاقهمندان به فرهنگ فارسی در کشور با تأکید بر خدمات متقابل اسلام و ایران، با همکاری و هماهنگی مراجع ذیصلاح.
۱۷- برگزاری کنفرانسها، جشنوارهها و نمایشگاههای بینالمللی مردمی در کشور بهمنظور تعمیق و گسترش معارف اسلامی و فراهمکردن زمینه شرکت هنرمندان و شبکههای تبلیغی – مردمی در کنفرانسها، نمایشگاهها و جشنوارههای فرهنگی.
۱۸- انجام همکاریهای فرهنگی – تبلیغی با مراکز اسلامی و فرهنگی داخل کشور در راستای اهداف سازمان و بهمنظور تأمین ارتباط افراد و مراکز اسلامی و فرهنگی – مردمی برای تألیف قلوب آنان با هماهنگی سایر مراجع ذیصلاح.
۱۹- نظارت بر ترجمه متون دینی و تعیین ضوابط و مقررات مربوط به تهیه، ترجمه و انتشار این متون جهت بهرهبرداری در کشور.
۲۰- نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم و انجام فعالیتهای قرآنی از طریق تربیت مربی، تدوین جزوات آموزشی، و همکاری با وزارتخانههای ذیربط جهت گسترش آموزش و معارف قرآن کریم.
سازمان تبلیغات اسلامی از جمله نهادهایی است که باهدف اعتلای فرهنگ نغز و پربار اسلام راستین و تبلور حیات معنوی و تعیین و ترویج شاخصهای اعتقادی، بنیاد نهاده شده است
استان آذربایجان غربی، ارومیه ، خیابان امام کوی 9 (اسلامی) ، اداره کل تبلیغات اسلامی استان آذربایجان غربی