Skip Navigation Linksصفحه اصلی : نمایش صفحه
  ورود به سایت   |    هنوز ثبت نام نکر ده اید؟
  آپی آدرس :
54.224.56.126
   نام مرورگر :
Unknown
   نسخه مرورگر :
0.0
  بازدید امروز :
235
  بازدید دیروز :
100
   افراد آنلاین :
8
   بازدید ماه جاری :
3507
   بازدید ماه گذشته :
3555
   بازدید کل :
21286


علیرضا یوسفی افشار
کارشناس روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان آذربایجان غربی
تحصیلات: کارشناسی ارتباطات و روابط عمومی
تلفن تماس: 044-32230113 داخلی 153
 

روابط عمومي چيست ؟
 
 روابط عمومي فعاليتي است ممتد ، مداوم و طرح‌ريزي شده كه از طريق آن ، افراد و سازمانها مي‌كوشند تا تفاهم و پشتيباني كساني را كه با آنها سروكار دارند به دست آورند و در حقيقت بخشي از مديريت است و در اغلب موارد نقش مغز متفكر ، قلب تپنده ، دست اجراء ، پاي پيشرفت ، گوش شنوا ، چشم بينا و زبان گوياي سازمان مديريت آن را ايفا مي‌كند.
  فعاليتي كه روابط عمومي انجام مي‌دهد در يك كلمه «ارتباط» از ديدگاه نظري «علم» از جنبه عملي و اجرايي خود «فن» و از جنبه خلاقانه و زيبايي شناختي «هنر» است و آيينه تمام نماي سازمان و جايگاه دريافت و انتقال اطلاعات است.
  روابط عمومي در حقيقت شبكه هوشيار ، بانك اطلاعات ، مغز متفكر سازمان و پل ارتباطي آن با افكار عمومي و مخاطبان خاص و عام و با نگرش ها و تمايلات و عادات و سلايق متفاوت است و بايد خصلتهايي چون قانون مداري ، نظم ، شجاعت ، ابراز عقيده ، تحمل شنيدن آراي مخالفان ، احترام به حقوق فردي و اجتماعي ديگران و صداقت رشد و توسعه نمايد. 
 روابط عمومي اعمال فلسفه ، فلسفه اجتماعي ، مشاور و كاركرد ارتباطي مديريت است كه ؛ از اين جهت يكي از اصلي ترين اركان براي پايه گذاري يك روابط عمومي كارآمد و مسؤوليت پذير در دستگاه اين است كه زيرنظر بالاترين مقام دستگاه و سازمان انجام وظيفه نمايد.
  بي ترديد ، هر نگرشي گوياي اهداف و شيوه‌هايي است كه نحوه رسيدن به آنها را مشخص مي‌كند. بررسي  نگرشهاي عمده به روابط عمومي مشخص كرد كه شامل مسير و هدف مستند : منظور از مسير كار روابط عمومي  تاكتيكهايي است كه روابط عمومي براي رسيدن به اهداف خود انتخاب مي‌كند پس «هدف » مشخص كننده افق‌ها و  ارزشهايي است كه روابط عمومي در پيامها و برنامه‌هاي خود منظور مي‌كند و در حقيقت به اختصار مي توان گفت  هدف روابط عمومي كسب تفاهم و پشتيباني از طريق ايجاد احساس اشتراك ميان فرد يا سازمان از سويي و  مخاطبان از سوي ديگر مي‌باشد كه باعث ايجاد ارتباطي تعاملي و دوسويه ، مشاركتي و پيچيده است كه به طور  بالقوه به ايجاد حس اشتراك كمك مي‌كند پس متخصصان روابط عمومي كه نقش هماهنگ كنندة درون سازمان و  ارتباط سازمان با بيرون را ايفا مي‌كنند از دانش مهارت‌هاي ارتباطي ، روان‌شناسي ، روان‌شناسي جامعه ،  جامعه‌شناسي ، سياست ، اقتصاد ، اصول مديريت و علم اخلاق برخوردار باشند تا بتوانند از جايگاه ويژه خود  بر عواملي چون تشخيص بازار جديد ، شناخت توليدات جديد روش هاي نوين به طور كامل مشرف شوند تا  هنگامي كه سازمان در معرض هجوم مشكلات قرار مي‌گيرد بتوانند وضعيت فعلي را حفظ نموده و براي  جلوگيري از انزواي اجرايي كه دير يا زود متوجه هر سازماني است كمك شاياني نمايند پس يكي ديگر از وظايف  بس مهم و غيرقابل انكار هر متخصص روابط عمومي يك سازمان همانگونه كه در بيانيه انجمن روابط عمومي  آمريكا آمده است كه بالاترين ارزش روابط عمومي در پيش‌بيني مسائل و شكل بخشيدن به رويدادهاي آينده است  نه در روايت گري و گزارش آنچه اتفاق مي‌افتد يا مقابله با آنچه كه پيش مي‌آيد.
 
 شرح وظايف كلي روابط عمومي


 - جمع‌آوري و تمركز اطلاعات و اخبار مربوط به فعاليتها ، اقدامات ، طرحها و برنامه‌هاي سازمان به‌منظور تنظيم گزارش ، خبر و سياستهاي خبري و تبليغاتي و اجراي طرحهاي ارتباطي و انتشاراتي و آماده نمودن اذهان عمومي با توجه به خط مشي كلي سازمان از طريق :
شركت در جلسات مهم هيأت امنا
 شوراي معاونان و جلسات سياستگذاري در سطح مديران و معاونان رده اول سازمان
 ارتباط مستقيم و مستمر با مسؤلان
 شركت در گردهمايي ها
 حضور در سفرهاي داخلي و خارجي
 دريافت گزارش فعاليتها ، طرحها و برنامه‌هاي واحدهاي مختلف سازمان ، صورتجلسات شوراها و مكاتباتي كه ارزش اطلاع‌رساني دارند.
 جمع‌آوري هر گونه اخبار اطلاعات مورد نياز به روشهاي تلفني ، شفاهي ، مكاتبه‌اي رایانه‌اي
 ارتباط مستقيم با مردم ، جرايد ، خبرگزاريها ، رسانه‌هاي گروهي داخلي و خارجي .
 -  بررسي مطالب مطروح در رسانه‌هاي گروهي و مجامع عمومي در ارتباط با فعاليتهاي مستقيم و غيرمستقيم سازمان به‌منظور اطلاع‌رساني ، انعكاس و پاسخگويي در صورت لزوم
 -   برقراري ارتباط با روابط عمومي سازمانهاي ديگر و نهادهاي دولتي برحسب ضرورت از طريق به‌كارگيري ابزار ارتباطي مناسب
 -   حضور در مراكز قانون گذاري و سياست گذاري در سطوح ملي و ارتباط با نمايندگان مردم و سياستگذاران پيرامون وظايف و عملكرد سازمان
 -   بررسي ديدگاهها و سنجش افكار عمومي مردم ، مخاطبان و خدمات گيرندگان در چهارچوب وظايف و در قالب طرحهاي تحقيقاتي و ارائه نتايج حاصل به مسئولان سازمان به‌منظور اتخاذ روشهاي اجرايي مطلوب و تدوين طرحها و برنامه‌هاي اجرايي و ارتباطي مناسب
 -   دريافت يا خريد كتب نشريات ، نوارهاي صوتي و تصويري و اطلاعات و لوح ها و نرم‌افزارهاي رايانه‌اي و ديگر اطلاعات ، اسناد و مدارك مورد نياز ايجاد و اداره كتابخانه و آرشيو اطلاعاتي ، مطبوعاتي ، سمعي و بصري و رايانه‌اي مرجع در ارتباط با فعاليتهاي سازمان و روابط عمومي با روشهاي پيشرفته به‌منظور كاربردهاي ارتباطي و استفاده همكاران سازمان
 -          پيگيري انجام به موقع وعده هاي مسؤولان سازمان به‌منظور انعكاس نتايج حاصل
 -   فراهم آوردن حسن ارتباط متقابل ميان مردم و مسئولان سازمان از طريق برگزاري ملاقات عمومي ، مصاحبه با رسانه‌هاي گروهي ، برپايي سخنرانيها - ترتيب سفرها ، بازديدها و ملاقاتها
 -   پشتيباني ، تحليل و توجيه ارتباطي طرحها و برنامه‌هاي اجرايي سازمان به‌منظور روشن شدن اذهان عمومي.
 -   انعكاس فعاليتها ، برنامه‌ها و طرحهاي سازمان به مردم ، دولت و نهادها و سازمانهاي داخل و خارج كشور از طريق :
 ·  سخنگوي سازمان
 ·  تهيه و تدوين اخبار بيانيه‌ها اطلاعيه‌ها آگهي‌ها و پيامهاي سازمان
 · ترتيب نشر و انعكاس آن در رسانه‌هاي گروهي
 · انتشار نشريه ادواري داخلي و چهارچوب قوانين مصوب
 ·  انتشار نشريات ادواري و غير ادواري براي عموم مخاطبان
 ·  تهيه عكس اسلايد فيلم تيزر گزارش ، گزارش آگهي نوارهاي صوتي و ديگر فعاليتهاي سمعي و بصري و نوشتاري و رايانه‌اي از فعاليتهاي سازمان آرشيو آنها و انعكاس و پخش آنها از طريق رسانه‌هاي گروهي .
 ·   انتشار عملكرد سازمان و واحدهاي مختلف آن در چارچوب قوانين مصوب
 ·   برپايي نمايشگاههاي گوناگون و شركت در نمايشگاههاي مرتبط
 
·  طراحي و اجراي فعاليتهاي ارتباطي و تبليغي كلان سازمان
 -  ايجاد حسن رابطه و جلب مشاركت بين كاركنان و مسئولان سازمان در ستاد ، واحدهاي تحت پوشش و مراكز استانها از طريق :
 برقراري جلسات داخلي و ايجاد نظام پيشنهادها و انتقادها و انعكاس پيشنهادها و انتقادهاي كاركنان به مسئولان
 -  ايجاد وحدت رويه و نظارت بر حسن اجراي امور انتشاراتي ، تبليغاتي و ارتباطي سازمان
 -   طراحي سازمان و شرح وظايف روابط عمومي براي بخشها و مؤسسات و واحدهاي مختلف تحت پوشش سازمان و اصلاح و ارتقاي سطح روابط عمومي هاي موجود
 -   اجراي امور نگارشي و هنري در زمينه‌هاي تبليغاتي و انتشاراتي ستاد و سازمان مركزي
 -   اجرا و ارائه خدمات و برنامه‌هاي فرهنگي تبليغي و هنري در قالبهاي گوناگون به همكاران
 -   مطالعه ، بررسي - ارزيابي برنامه‌ريزي و تجهيز مستمر روابط عمومي و فعاليتهاي آن به‌منظور ارتقاي كيفيت و بهينه سازي فعاليتهاي تبليغاتي ، انتشاراتي و ارتباطي براساس روشهاي پيشرفته و به روز آموزش مستمر همكاران روابط عمومي و نيز تشكيل دوره‌هايا نشستهاي توجيهي كوتاه مدت براي مديران و كاركنان سازمان در زمينه روابط عمومي و ارتباطات و ارائه مشاوره و ارشاد واحدهاي سازمان در اين زمينه‌ها.
 -   مشاركت و برنامه‌ريزي جهت برگزاري سمينارها ، كنفرانسها، نمايشگاهها و كميته‌هاي بازرگاني ، صنعتي ، تبليغاتي ، فرهنگي ، هنري و فني سازمان
 -   عقد قرارداد ، مجريان طرحهاي روابط عمومي كه به بيرون از سازمان سفارش داده مي‌شوند.
 -   تهيه ، تنظيم و پيشنهادهاي برنامه و بودجه سالانه روابط عمومي



تاریخ درج صفحه : یکشنبه ، 24 تیر 1397 - 11:22 صبح

اطلاعات تماس


  ارومیه ، خیابان امام کوی 9 (اسلامی) ، اداره کل تبلیغات اسلامی استان آذربایجان غربی
  044-32230113
  044-32221740  (دورنگار)
 Info@ido-ag.ir

در شبکه های اجتماعی ما را دنبال کنید





طراح و برنامه نویس : مهندس امیر اباذرلو وب سایت : www.web99.ir همراه : 09143613790