en tr
جمعه,28 اردیبهشت 1403 11:35
کد خبر : 326 بازدید : 164 تاریخ : 14:14 1402/03/29
موعظه و پند  غذای معنوی و ملکوتی انسان است

رئیس اداره تبلیغات اسلامی خوی:

موعظه و پند غذای معنوی و ملکوتی انسان است
حجت الاسلام مسلمی گفت: انسان همواره نیازمند موعظه و پند است و این دو مسئله غذای معنوی و ملکوتی انسان می باشد که موجب پرورش روح او می شود  و سعادت دنیا و آخرت انسان را تامین می کند.

به گزارش واحد رسانه اداره کل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی، حجت الاسلام محسن مسلمی امروز در مراسم شهادت امام جواد علیه السلام که در اداره تبلیغات اسلامی خوی برگزار شد، با اشاره به حدیثی از امام جواد (ع) اظهار داشت: امام محمد تقی (ع) در روایتی بیان می کنند؛ اَلمُؤمِنُ یَحتاجُ إلی ثَلاثِ خِصالٍ: تَوفیقٍ مِنَ اللهِ، وَ واعِظٍ مِن نَفسِهِ وَ قَبُولٍ مِمَّن یَنصَحُهُ؛ مؤمن نیازمند سه خصلت است: توفیق از سوی خداوند، واعظی از درون خود، پذیرش نسبت به کسی که او را پند می دهد.
وی اضافه کرد: توفیق الهی برای انسان زمانی به دست می آید که  همه اسباب و عوامل برای رسیدن به هدف و تأمین خواسته ها، فراهم و هماهنگ باشد  و همه ائمه و انبیای الهی خداوند متعال را هم در بیان و هم در عمل خود توفیق دهنده اصلی می دانستند و به ما نیز چنین توصیه کرده اند.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی خوی با بیان این که فراهم شدن هدایت انسان یکی از مهم ترین توفیق الهی است، گفت: این نگاه توحیدی که توفیق اصلی از سوی خداوند متعال است موجب می شود انسان بیش از آن که به فکر و نیروی خودش تکیه داشته باشد، به توفیق الهی و سبب سازی پروردگار اعتماد کند، زیرا همه ی عوامل در دست اوست.
وی خاطرنشان کرد: دومین مسئله ای که امام نیاز مؤمن عنوان می کنند " واعظ درونی" می باشد و عقل و وجدان انسان که در روایت فوق از آن به واعظ درونی یاد شده است، چراغ هدایت و سعادت را در درون انسان روشن می کند و اگر انسان خلاف فطرت خود حرکت کند این وجدان او را ملامت می کند و اگر این واعظ درونی انسان در اثر کثرت گناه بمیرد دیگر موعظه های دیگران نیز در او اثر نخواهد کرد و به همین دلیل بیان شده است که بیداری  فطرت انسانی و فعال بودن وجدان، نقش عمده ای در اصلاح شخص و بازداشتن او از جرم و گناه دارد.
حجت الاسلام مسلمی عنوان داشت: امام جواد علیه السلام سومین نیاز مؤمن را موعظه و نصیحت دانسته است  و یکی از مهم ترین نیاز های این مسئله تواضع و فروتنی است  که اگر کسی خیرخواهانه انتقادی کرد و موعظه و پندی داد، بپذیریم. گشودن آغوش باز به روی پندهای آموزنده و هشدارهای دلسوزان، نشانه خردمندی و عاقبت اندیشی است و باید از خداوند، توفیق بطلبیم، چراغ وجدان را در درون خود روشن نگه داریم  و پند دیگران را به گوش جان بشنویم و بپذیریم.
وی اضافه کرد: انسان همواره نیازمند موعظه و پند است و این دو مسئله غذای معنوی و ملکوتی انسان می باشد که موجب پرورش روح او می شود  و سعادت دنیا و آخرت انسان را تامین می کند.
مدیر تبلیغات اسلامی خوی گفت: پذیرفتن پند و نصیحت از شاخصه های اولیای الهی است و امام علی (ع) با آن همه عظمتی که داشتند به موعظه و پند و اندرز اهتمام بسيـاری داشتند و نيز حضرت پنبی مکرم اسلام (صَلَّي اللهُ عَلَيْهِ وَ‌ الِه)، يکی از مهم ترين راه های کمال انسانی و رشد و ترقّی در مسير کمالات معنوی را گوش سپردن به مواعظ اوليای الهی بيان فرمودند.
وی خاطرنشان کرد: در اهمیت موعظه همین بس که امام علی(عَلَيهِ السَّلام) به يکی از اصحابشان فرمودند: «عِظْنی»، مرا موعظه کن، و  آن صحابه جواب داد: يا اميرالمؤمنين من شما را موعظه کنم؟ حضرت فرمودند: " آری، آن تأثيری که در شنيدن وجود دارد، در گفتن نيست" لذا شنيدن پند و اندرز و نصيحت، در رشد و ترقّی و صعود و کمال و تربيت انسانها تأثير بسزايی دارد و می تواند از راهِ ميان بُر انسان را به مقصد برساند.
حجت الاسلام مسلمی در پایان با بیان این که مبارزه امام جواد علیه السلام برای خداوند بود، گفت: مبارزه امام جواد از جهتی سخت تر از مبارزه دیگر ائمه معصومین بود چرا که مامؤن فردی منافق و ریاکار بود که چهره مقدس مأبی به خود گرفته بود و در بسیاری از موارد ساعت ها در مدح نبی اکرم و امام علی (ع) سخنرانی و از شرب خمر علنی دوری می کرد و جلسات علمی برگزار می کرد و حضرت برای رسوا کردن این چهره مقدس مأب راه تبیین علمی، حرکت تشکیلاتی و بیداری امت را در پیش گرفتند.

دسته بندی ها
اداره کل خوی
پربازدید ها
تصاویر/ مراسم استقبال از خادمین و حاملین پرچم متبرک حرم مطهر رضوی در ارومیه

تصاویر/ مراسم استقبال از خادمین و حاملین پرچم متبرک حرم مطهر رضوی در ارومیه

سومین رویداد امامان محلات آذربایجان غربی برگزار می شود

سومین رویداد امامان محلات آذربایجان غربی برگزار می شود

تصاویر/  جشن ولادت حضرت معصومه(س) و روز دختر با اجتماع بزرگ دختران حاج قاسم در سلماس

تصاویر/ جشن ولادت حضرت معصومه(س) و روز دختر با اجتماع بزرگ دختران حاج قاسم در سلماس

وقوع انقلاب تحقق امتداد سنت الهی است/شناسایی شبهات و پاسخ به آن ها از مهم ترین رسالت جریان انقلاب است

وقوع انقلاب تحقق امتداد سنت الهی است/شناسایی شبهات و پاسخ به آن ها از مهم ترین رسالت جریان انقلاب است

آغاز جشن های زیر سایه خورشید در آذربایجان‌غربی

آغاز جشن های زیر سایه خورشید در آذربایجان‌غربی

تصاویر/ برگزاری مسابقه ترگل ویژه عفاف و حجاب در سلماس

تصاویر/ برگزاری مسابقه ترگل ویژه عفاف و حجاب در سلماس

تصاویر/ برگزاری دوره جهاد تبیین در ارومیه

تصاویر/ برگزاری دوره جهاد تبیین در ارومیه

تصاویر/ برگزاری سلسله مباحث زیست عفیفانه حجاب وعفاف درمدارس دخترانه شهرستان ماکو

تصاویر/ برگزاری سلسله مباحث زیست عفیفانه حجاب وعفاف درمدارس دخترانه شهرستان ماکو

نشست تقریبی علمای شیعه  و اهل سنت چالدران + تصاویر

نشست تقریبی علمای شیعه و اهل سنت چالدران + تصاویر

سبک زندگی یک مقوله راهبردی است که اهداف و نیازهای جامعه را تنظیم می‌کند

سبک زندگی یک مقوله راهبردی است که اهداف و نیازهای جامعه را تنظیم می‌کند

آمار سایت
کاربران آنلاین : 43
بازدید امروز : 281
بازدید دیروز : 880
بازدید ماه جاری : 26986
بازدید سالانه : 209068
کل بازدید ها : 249411
تمامی حقوق محفوظ است. نسخه سامانه : 3.1
تمامی حقوق محفوظ است. نسخه سامانه : 3.1 آخرین بروز رسانی: 1403/02/26